Tijdens de les op 12 december, kregen wij als introductie van een opdracht een filmpje te zien van de toren van Hogersmilde. In dit filmpje was te zien dat deze toren gedeeltelijk was neergestort. Aan ons de taak om in groepjes van drie studenten, een toren te bouwen.
Deze toren moest aan een aantal eisen voldoen;
- Hij moet hoog zijn.
- Er moet een huidig communicatie middel boven aan de toren zichtbaar zijn.
- Hij moet gemaakt worden van stroken papier. (L- profiel)
Techniek: Knippen, vouwen en plakken
Materiaal: Papieren stroken en lijm.
Gereedschap: Schaar
We kregen hier 15 minuten de tijd voor.
Resultaat:
Procesfaseformulier van een omgebouwde methode les "Mijn familie aan tafel".
Voorbereiding
*
|
Context
|
De leerlingen vinden het
altijd erg interessant als je het gaat hebben over voeding.
In dit geval gezonde en ongezonde voeding. Kinderen komen hier dagelijks mee
in conflict. Zo mogen ze b.v. pas een snoepje als zij eerst één stuk fruit
hebben gegeten, of mogen zij één keer in de maand patat eten, omdat ouders
willen dat het kind gezonde maaltijden naar binnen krijgt.
|
Basisplan
|
De opdracht is om een bord
te maken op een vel papier waarop het
kind de ene helft ongezonde voeding plakt, en op de andere helft gezonde
voeding plakt. Zij mogen zelf bepalen hoe zij dat bord maken. Zij mogen de
plaatjes van verschillende soorten voeding uitknippen uit tijdschriften.
|
|
Doelen
|
Beeldend doel: De leerlingen
kunnen aan het einde van deze opdracht gezonde en ongezonde voeding van
elkaar scheiden en herkennen.
Technisch doel: De leerlingen
maken een bord op een vel papier, waarbij je gebruik maakt van het hele vel.
De leerlingen knippen plaatjes uit en plakken dat op het bord.
|
|
Receptie
/Oriëntatie * |
Introduceren
|
Ik vraag een aantal kinderen
wat zij graag willen eten als zij hun verjaardag vieren. Ik vraag hierbij of
zij dat zelf mogen uitkiezen of dat hun ouders dat doen. Vervolgens leg ik
het verhaal neer dat sommige kinderen hun eten niet zelf uit mogen kiezen op
hun verjaardag, omdat hun ouders willen dat zij gezonde voeding binnen
krijgen.
Ik laat een filmpje zien van
tv-kok Pierre wind. Deze
kok is heel bewust bezig om kinderen kennis te geven van gezonde voeding.
Proeven, smaak en kennis spelen een belangrijke rol.
|
*
|
Informeren
|
Ik vraag een aantal kinderen
wat hen is opgevallen aan het filmpje. Kunnen zij nu gezonde voeding benoemen?
Waarom is het belangrijk om gezond te eten? Ik bespreek kort drie soorten
gezonde en drie soorten ongezonde voeding en schrijf dat op een rood
(ongezond) of groen (gezond) vel. Deze hang ik achter in de klas ter
hulpmiddel voor de kinderen.
|
*
|
Instrueren
|
Nu is het de taak
aan de kinderen om een bord te maken op een groot a3 vel. Zij moeten plaatjes
van voedsel in tijdschriften zoeken en uitknippen. Het is de bedoeling dat je
een goed contrast ziet tussen gezond en ongezond eten.
|
Benodigdheden:
- A3 papier
- Tijdschriften
- Scharen
- Lijm
Feedback medestudent ‘Mijn familie aan tafel’ door Dennis Vonk
1.Wordt er rekening gehouden met de belevingswereld van het kind.
Ik vind eten een heel leuk onderwerp om te gebruiken bij een beeldende vorming-les, omdat ieder kind eet en iets van eten vindt. Daarnaast vind het goed dat de kinderen tijdens jouw beeldende vorming-les ook wat meekrijgen over wat gezonde voeding is en wat juist niet.
2. Is de inleiding motiverend voor de leerlingen.
De opening is pakkend. De leerlingen worden direct uitgedaagd om iets te zeggen over eten. Het enthousiasme van Pierre Wind is erg aanstekelijk en zal op de kinderen een motiverend effect hebben.
3. De opdracht: is er sprake van een duidelijk beeldend probleem?
Ja. Het beeldend probleem is de kinderen laten uitbeelden hoe je gezonde en ongezonde voeding het best kunt scheiden en herkennen. Hierbij laat je de kinderen vrij in de manier waarop zij dit doen, maar wel heb je op het bord al een voorbeeld gegeven, door middel van een rood en groen blad.
4. Worden de leerlingen door de les opzet gestimuleerd tot eigen
vormgeving?
Ik zou om het ‘beeldend probleem’ in stand te houden, door het groene en rode vel achterwege laten. Zo laat je het volledig aan de kinderen over hoe zij de gezonde en ongezonde voeding uitbeelden. Misschien gebruiken de leerlingen dan juist wel smiley’s of andere tekeningen.
5. Is het beeldmateriaal adequaat gekozen?
Ja. De vraag die je stelt, zal direct heel veel reacties opleveren. Het zal voor veel inbreng van de leerlingen zorgen. Dit zorgt voor betrokkenheid bij de les. Ik vind het filmpje van tv-kok Pierre Wind heel sterk. Het verhaal dat je vertelt zal ervoor zorgen dat de leerlingen op het puntje van het stoel zitten.
6. Straalt het gekozen beeldmateriaal de huidige tijd uit?
Ja. Gezonde voeding is echt een ‘hot item’ op dit moment.
7. Geef een aantal verbeter punten / aanvullende suggesties.
Ik zou nadat je het verhaal hebt neergelegd bij de kinderen dat sommige kinderen hun eten niet zelf mogen kiezen op hun verjaardag, omdat hun ouders willen dat zij gezonde voeding binnen krijgen, de kinderen hierop laten reageren.
Ik zou een extra opdracht meegeven, waardoor de kinderen hun creativiteit kunnen uiten. Bijvoorbeeld: Hoe kan ik de plaatjes mooi uitknippen of welke kleuren passen mooi bij elkaar?
8. Wat is het sterkste onderdeel van de les, en waarom? Het onderwerp vind ik heel goed gekozen, omdat alle leerlingen zich hierbij betrokken zullen voelen. Het technisch doel: Het hele vel gebruiken en plaatjes uitknippen en plakken, is een leuk doel voor de onderbouw.
Klassiek schilderij
- A3 papier
- Tijdschriften
- Scharen
- Lijm
Feedback medestudent ‘Mijn familie aan tafel’ door Dennis Vonk
1.Wordt er rekening gehouden met de belevingswereld van het kind.
Ik vind eten een heel leuk onderwerp om te gebruiken bij een beeldende vorming-les, omdat ieder kind eet en iets van eten vindt. Daarnaast vind het goed dat de kinderen tijdens jouw beeldende vorming-les ook wat meekrijgen over wat gezonde voeding is en wat juist niet.
2. Is de inleiding motiverend voor de leerlingen.
De opening is pakkend. De leerlingen worden direct uitgedaagd om iets te zeggen over eten. Het enthousiasme van Pierre Wind is erg aanstekelijk en zal op de kinderen een motiverend effect hebben.
3. De opdracht: is er sprake van een duidelijk beeldend probleem?
Ja. Het beeldend probleem is de kinderen laten uitbeelden hoe je gezonde en ongezonde voeding het best kunt scheiden en herkennen. Hierbij laat je de kinderen vrij in de manier waarop zij dit doen, maar wel heb je op het bord al een voorbeeld gegeven, door middel van een rood en groen blad.
4. Worden de leerlingen door de les opzet gestimuleerd tot eigen
vormgeving?
Ik zou om het ‘beeldend probleem’ in stand te houden, door het groene en rode vel achterwege laten. Zo laat je het volledig aan de kinderen over hoe zij de gezonde en ongezonde voeding uitbeelden. Misschien gebruiken de leerlingen dan juist wel smiley’s of andere tekeningen.
5. Is het beeldmateriaal adequaat gekozen?
Ja. De vraag die je stelt, zal direct heel veel reacties opleveren. Het zal voor veel inbreng van de leerlingen zorgen. Dit zorgt voor betrokkenheid bij de les. Ik vind het filmpje van tv-kok Pierre Wind heel sterk. Het verhaal dat je vertelt zal ervoor zorgen dat de leerlingen op het puntje van het stoel zitten.
6. Straalt het gekozen beeldmateriaal de huidige tijd uit?
Ja. Gezonde voeding is echt een ‘hot item’ op dit moment.
7. Geef een aantal verbeter punten / aanvullende suggesties.
Ik zou nadat je het verhaal hebt neergelegd bij de kinderen dat sommige kinderen hun eten niet zelf mogen kiezen op hun verjaardag, omdat hun ouders willen dat zij gezonde voeding binnen krijgen, de kinderen hierop laten reageren.
Ik zou een extra opdracht meegeven, waardoor de kinderen hun creativiteit kunnen uiten. Bijvoorbeeld: Hoe kan ik de plaatjes mooi uitknippen of welke kleuren passen mooi bij elkaar?
8. Wat is het sterkste onderdeel van de les, en waarom? Het onderwerp vind ik heel goed gekozen, omdat alle leerlingen zich hierbij betrokken zullen voelen. Het technisch doel: Het hele vel gebruiken en plaatjes uitknippen en plakken, is een leuk doel voor de onderbouw.
Klassiek schilderij
Titel: Het melkmeisje
Maker: Johannes Vermeer
Datum: c.a 1660
Maker: Johannes Vermeer
Datum: c.a 1660
Wat zie je op het schilderij?
Je ziet een jonge vrouw die melk uit een kan schenkt. Er schijnt licht op de handen van de vrouw omdat ze bij het raam staat. Vermeer kon goed licht en schaduw uitbeelden en was daar bekend om. Behalve de witte melkstraal lijkt niets te bewegen.
Wat is de betekenis van het schilderij?
Het melkmeisje is en genrestuk. Een genrestuk is een schilderij dat iets laat zien uit het dagelijks leven, iets dat elke dag kan gebeuren. De naam melkmeisje is feitelijk onjuist. De afgebeelde vrouw was namelijk een dienstmeid. Ze is als zodanig te herkennen vanwege haar eenvoudige kleding en gestreken hoofdkapje.
Het melkmeisje is en genrestuk. Een genrestuk is een schilderij dat iets laat zien uit het dagelijks leven, iets dat elke dag kan gebeuren. De naam melkmeisje is feitelijk onjuist. De afgebeelde vrouw was namelijk een dienstmeid. Ze is als zodanig te herkennen vanwege haar eenvoudige kleding en gestreken hoofdkapje.
Hoe is het schilderij gemaakt?
Het schilderij is gemaakt van olieverf op een doek. Vermeer had oog voor hoe het licht in honderden kleurige puntjes over de voorwerpen speelt.
Wat zijn de tijdskenmerken?
In de tijd dat Johannes Vermeer dit schilderij maakte, heerste het Barok. Kenmerken voor deze stijl is onder andere het werken van licht/donker. In dit schilderij komt duidelijk naar voren dat hij door de lichtinval van het raam bepaalde delen van de ruimte en het meisje ook licht heeft geschilderd. Hij heeft hierdoor ook rekening gehouden met de schaduwen. De menselijke anatomie werd toegepast en dat is duidelijk terug te zien in het meisje. Als je naar het schilderij kijkt roept het een verhaal bij je op. Wie is dit meisje? Wat doet zij?
Mening
Ik vind dit een mooi schilderij. Ik vind dat de kleuren die hij heeft gebruikt allemaal goed bij elkaar passen. Als ik naar dit schilderij kijk, dan ervaar ik een bepaalde rust. Het is interessant om te zien dat Johannes heeft doen lijken dat de melk echt op dat moment wordt overgegoten. Als ik naar dit schilderij kijk zonder de titel te weten, wordt ik benieuwd wie dit meisje is. De leegte van de kamer roept bepaalde vragen op.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten